5. Vad händer när Telia lägger ner kopparnätet?

När påbörjas nedläggning av kopparnätet i Östra Göinge kommun?

Den 30 november 2017 påbörjades Telias nedläggning av kopparnätet i Östra Göinge kommun. Det handlar inte enbart om vår kommun, telestationer läggs successivt ner på hela landsbygden i Sverige. Läs mer om detta på Telias hemsida.

Vem berörs?

De som berördes i november 2017 var privat- och företagskunder hos Telia eller andra operatörer som var kopplade till telestationerna i Hylta, Olinge, Breanäs, Björkeröd eller Bivaröd. Telefoni, bredband, tv och olika företagstjänster påverkades.

Varför?

Orsaken till att kopparnätet läggs ner är att antalet kunder minskar när hushållen går över till mobiltelefon och mobila tjänster. Samtidigt är telestationerna gamla och kräver mycket underhåll. Med alltför få kunder är det inte längre möjligt att underhålla och bibehålla alla telestationer på landsbygden.

Vad händer när kopparnätet läggs ner?

Såhär går det till:

  1. Telia informerar sina befintliga kunder (privatpersoner och företag)
  2. Telia informerar även andra leverantörer som erbjuder tjänster via kopparnätet. Dessa leverantörer kommer därefter att informera sina kunder.

Telia erbjuder en lösning som ungefär motsvarar den de tidigare erbjöd.

Telias erbjudande?

Telia kommer att ha särskilda erbjudanden för de kunder som berörs av förändringen. Deras lösningar via mobilnätet har en kraftfull inbyggd antenn som fångar upp mobilsignaler, vilket gör att det går att ringa eller surfa även på ställen där mobiltelefoner vanligtvis inte fungerar. Vid behov erbjuds dessutom en yttre antenn samt installationshjälp.
Telias hemsida finns mer information om deras ersättningserbjudanden.

Vid ytterligare frågor vänd er till Telias särskilda kundtjänster: Konsument: 020-34 12 40, Företag: 020-30 50 50

Behöver du hjälp?

I de fall du inte erbjuds en ny lösning av din nuvarande operatör säkerställer Telia att du får möjlighet till ett annat alternativ för telefoni eller internet. Detta sker via en operatörsneutral kundtjänst dit man kan vända sig för att få hjälp att hitta de alternativ som passar ens behov bäst.

Kundtjänsten har följande kontaktuppgifter:
Telefon: 010- 130 79 00
e-post info@telekomguiden.se
www.telekomguiden.se

I det fall ett hushåll eller företag bedömer att ingen leverantör på marknaden kan leverera telefoni eller Internet till dess bostad/verksamhetsställe kan man vända sig till PTS för att ansöka om stöd.


 

 

Hittade du inte vad du sökte?