Nu byggs väg 19 om – efterlängtad milstolpe
Idag togs det första spadtaget för att uppmärksamma att Trafikverket påbörjat ombyggnationen av väg 19 mellan Bjärlöv och Broby – en satsning som ska leda till ökad trafiksäkerhet och förbättrade utvecklingsmöjligheter i bland annat Östra Göinge.
– Det här är en stor och viktig satsning som vi arbetat för i många år. Förutom att väg 19 blir säkrare så stärker det Östra Göinges geografiska läge ytterligare och förbättrar våra utvecklingsmöjligheter, säger kommunstyrelsens ordförande Patric Åberg (M) och fortsätter:
– Ombyggnationen innebär en standardhöjning för hela östra Skåne, med ökad tillgänglighet och attraktionskraft.
Säkrare väg och förbättrad boendemiljö
Spadtaget togs gemensamt av representanter från Östra Göinge och Kristianstads kommuner, Trafikverket och den utförande entreprenören Akea AB. Stina Nilsson, samhällsplaneringschef Södra regionen hos Trafikverket, berättade om ombyggnationen:
– Väg 19 är viktig för såväl godstrafik som för boende som pendlar till arbete och studier. Ombyggnationen mellan Bjärlöv och Broby innebär att sträckan blir en mötesfri två-plus-ett-väg. Åtgärden kommer att öka trafiksäkerheten och för oss ett steg närmare nollvisionen, det vill säga att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, säger Stina Nilsson och fortsätter:
– Hastigheten kommer bitvis att höjas till 100 kilometer i timmen, men den här typen av ombyggnation minskar trots det mötes/omkörnings- och singelolyckorna med 50 procent och bygger man om 100 mil väg på samma sätt innebär det att tio liv kan räddas varje år.
Eftersom bullerplank kommer att byggas längs väg 19 förbi Hanaskog och Knislinge kommer ombyggnationen även leda till en förbättrad boendemiljö.
– I projektet ingår också faunastängsel på ett par sträckor, vilket kommer att minska antalet viltolyckor, säger Stina Nilsson.
Efterlängtad ombyggnad
Ombyggnationen av väg 19 har varit en lång och utdragen process som sträcker sig tillbaka till 90-talet. Tommy Johansson, som var kommunstyrelsens ordförande vid den tiden, minns hur diskussionerna om projektet startade med långsiktiga planer som sträckte sig över 20 år.
– Redan 1994 identifierades flera problem med den dåvarande vägsträckningen och det fanns ett starkt intresse för att flytta trafik mer österut. Efter en intensiv debatt och stridigheter bland de boende fastställdes till slut den nuvarande sträckningen, där de första fyra kilometerna fick en ny dragning, berättar Tommy.
Under Tommys ordförandetid, och senare i hans roll som strateg på kommunen, har betydande insatser gjorts för att förbättra infrastrukturen i området – bland annat genom samarbeten inom Skåne nordost (SKNO).
Patric Åberg (M), som blev kommunstyrelseordförande år 2010, betonar Tommys roll i arbetet:
– Tommy har verkligen varit en nyckelperson, säger Patric och fortsätter:
– Vi har väntat länge och är snart i mål. Jag hoppas att göingarna kan ha samma tålamod under byggtiden som vi har haft under den här processen. Resultatet kommer bli riktigt bra!
Ombyggnationen ska enligt planeringen vara klar i slutet av år 2026.
Hittade du inte vad du sökte?