Dennis och Jannica läser kurs om språkutveckling och interkulturalitet i förskolan

Inom kommunens förskolor genomförs en satsning på språkutveckling och interkulturalitet, där alla förskollärare och barnskötare får möjlighet att läsa en kurs som ges av Malmö universitet.

– Mobiliseringen för skolan är i full gång och vi arbetar nu på olika sätt för att skolresultaten ska öka framöver. Att förskolepersonalen utbildas i språkutveckling är ett viktigt steg på vägen. Vi måste börja tidigt för att barnen ska ha de språkkunskaper de behöver för att kunna lära sig mer när de väl börjar grundskolan, säger Daniel Jönsson Lyckestam (M), skolpolitisk talesperson och vice kommunstyrelseordförande.

Kunskap rakt in i verksamheten

Kursen pågår under två terminer och det första av totalt fyra seminarier ägde rum i mars. En av Östra Göinges förskollärare som läser kursen är Dennis Rosenqvist, som arbetar på Magnolians förskola i Knislinge.

– Efter första seminariet startar vi upp reflektionsgrupper på förskolorna, för att på så sätt ta med oss lärdomar direkt in i det dagliga arbetet, berättar Dennis.

Kommunens förskollärare läser hela kursen och barnskötarna tar del av ett urval av kursmaterialet samt deltar i reflektionsgrupperna.

Bild på Dennis Rosenqvist och Jannica Routtinen.

Dennis Rosenqvist och Jannica Routtinen.

– Att vi alla gör det här är verkligen givande, eftersom vi kan reflektera och diskutera innehållet tillsammans. Litteraturen fick vi redan i början av året och efter att vi satt oss in i den var det intressant att höra varandras olika tolkningar. Att all förskolepersonal erbjuds utbildningen gynnar dessutom den jämlika förskolan, säger Jannica Routtinen, barnskötare på Smedjebackens förskola i Sibbhult.

Syftet med utbildningen är att förskolepersonalen ska utveckla verktyg för att stötta barnen i sin språkutveckling före förskoleklass, vid sex års ålder. Förskolepersonalen ska även vara bättre rustade att kommunicera med barnens vårdnadshavare och stötta dem så barnen får de bästa förutsättningarna inför skolstart.

– Vi arbetar sedan tidigare med TAKK-tecken och bildstöd, för barn som inte har det svenska språket ännu. Att vi nu läser om språkutveckling och kan koppla de olika metoderna till forskning, gör att vi tar till oss arbetssättet mer, säger Jannica.

– Vi ser också att utbildningen kommer bidra positivt till kommunikationen med barnens föräldrar eftersom vi får mer kunskap om olika kommunikationsvägar när språket inte räcker till. Med några föräldrar kommunicerar vi genom text och andra, de som inte kan läsa på sitt eget språk, genom bilder. Vi jobbar även med hur vi på olika sätt kan göra föräldrarna delaktiga i det som händer på förskolan.

Förskolelärarna får 7.5 högskolepoäng genom kursen och den finansieras genom Skolverkets kompetenshöjande satsningar. Barnskötarna läser delar av kursen och deras kursplatser finansieras av Skolverket inom ramen för kommunens projekt Riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barn och elevers lärande

– Att få en sådan här utbildning och dessutom få tiden att läsa den, är en fantastisk förmån, avslutar Dennis.

Vår skolsatsning: Mot 230 i meritvärde år 2030

Under ett år har Östra Göinge kommuns skolberedning arbetat med att skapa en nulägesbild av situationen i kommunens skolor och därefter ta fram en åtgärdsplan för att kommunens elever till år 2030 ska nå meritvärdet 230. Här kan du läsa mer om de åtgärder som planeras.


Hittade du inte vad du sökte?