Åtgärder för högre skolresultat presenteras

Under ett år har Östra Göinge kommuns skolberedning arbetat intensivt med att skapa en nulägesbild av situationen i kommunens skolor. Skolberedningen har träffat kommunens samtliga lärare, många elever, föräldrar, andra Göingebor samt forskare inom skolområdet.

En rapport om nulägesbilden har sammanställts och utifrån den har nu en åtgärdsplan tagits fram.

– Med rapporten som utgångspunkt har kommunledningen, politisk ledning och alla rektorer kommit fram till ett antal åtgärder som handlar om vad vi nu ska göra för att på sikt höja resultaten. Vi vill nå meritvärdet 230, som är rikssnittet, till år 2030. Kan andra, kan vi! säger skolberedningens ordförande Daniel Jönsson Lyckestam (M).

– Det här är inte bara en fråga för skolan, utan det är en fråga för hela kommunförvaltningen. Det finns massor saker vi kan göra tillsammans för att höja skolresultaten, säger Merete Tillman, kommundirektör.

Åtgärderna för högre skolresultat presenteras nedan.

Lässatsning

Vi storsatsar på läsning. Fler elever måste kunna läsa från tidig ålder. Redan från årskurs ett ska vi identifiera barn som inte kan läsa och genomföra intensivläsning med dem. Vi kommer genomföra olika aktiviteter och åtgärder som kopplar till att odla en läskultur i kommunen.

Fler böcker

Vi kommer köpa in böcker, fysiska riktiga böcker. Vi kommer köpa in nya böcker till förskolor, fritidshem och grundskolorna. Alla barn ska få en bok när de föds och barnen ska erbjudas fler riktiga böcker i skolan. Riktade uppdrag mot läsning ska genomföras och hela samhället ska engageras. Seniorer kommer som exempel erbjudas böcker som de kan läsa för sina barnbarn.

Betyg i årskurs 4

Mölleskolan i Sibbhult kommer bli pilotskola för betyg i årskurs 4. Betyg i årskurs fyra höjer förväntan på elever, lärare och föräldrar. De skolor i landet som infört betyg i årskurs 4 är positiva över resultaten och eleverna anser att det blir tydligare vad som förväntas av dem och hur de ligger till. Inte minst ökar det föräldraengagemanget. Börjar gälla från och med höstterminen 2022.

Tvålärarsystem

Kviingeskolan i Hanaskog planeras bli pilotskola för ett tvålärarsystem. Detta håller på att byggas upp och kan vara färdigt till höstterminen 2022. Ett tvålärarsystem innebär att det finns två utbildade lärare i varje klass vilket skapar en större möjlighet att hantera de nivåskillnader som finns i klasserna. Inte minst kommer detta kunna gynna pojkar då forskning visar att pojkar, mer sällan än flickor, ber om hjälp när de behöver. Med två utbildade lärare i klassrummen kan fler elever få stöd och förhoppningsvis nå högre resultat.

Ordning och reda ska ge bättre studiero

Ett samlat grepp kommer tas kommunövergripande gällande skolornas studiero. Det ska finnas en gemensam grundplatta för vilka förväntningar vi ställer på elever och personal kopplat till ordning och reda för att eleverna ska få en så god lärmiljö och bra studiero som möjligt. Detta är ett arbete som kommer pågå under våren. Alla ska veta vad som gäller; lärare, elever, föräldrar. Här måste alla hjälpa till.

Utökad lärmiljösatsning

Vi kommer intensifiera den lärmiljösatsning som redan lanserats där 100 000 kronor satsas per klassrum för bättre fysisk lärmiljö. Satsningen utökas och kommunen kommer köpa in olika redskap och hjälpmedel som framförallt hjälper och stöttar elever med olika diagnoser, eller elever som av olika skäl har svårt att sitta still eller lätt blir störda. Det kan handla om stolar man kan röra på, trampcyklar under borden, eller andra redskap. Kviingeskolan har tidigare varit pilot kring detta med goda erfarenheter. Glimåkraskolan blir först ut i denna satsning på fysiska lärmiljöer.

Förmiddagsmål på alla skolor

Vi kommer på försök erbjuda förmiddagsmål i skolorna. Detta för att motverka det faktum att många barn kommer hungriga till skolan, av olika skäl. Föräldrarna har fortfarande ansvaret att ordna frukost till sina barn, därför kommer kommunen inte att erbjuda frukost. Däremot ett förmiddagsmål som kompensatorisk åtgärd. Är man hungrig som elev blir det svårt med koncentrationen och inlärningen. Förhoppningsvis kan detta bidra till högre skolresultat.

Lovskola för alla stadier

Kommunen kommer erbjuda lovskola för alla grundskolans stadier. Höstlovet blir ett läslov där alla elever med behov av extra läsning kommer erbjudas stöttning i läsning. Lovskolan kommer erbjudas i samarbete med biblioteken.

Hela förvaltningen ska tänka skola

Hela förvaltningen i kommunen får uppdraget att tänka skola. På sina olika håll ska de olika verksamheterna lösa sina ordinarie uppgifter och samtidigt ha med sig perspektivet att de ska bidra till höjda skolresultat.

Utredning om familjecentral

Kommunen utreder frågan om familjecentral som ett led i att stärka barn och ungas uppväxtvillkor. Utredningen handlar just nu om vad som är bäst för Östra Göinges barn och unga och hur vi kan få till en modell som lämpar sig här.

Framtidsdrömmar

Olika aktiviteter som syftar till att skapa förebilder för eleverna och ökar motivationen hos dem ska genomföras. Fler elever ska drömma om sina framtida yrken och vi storsatsar därför på elevernas koppling till arbetslivet genom det vi kallar Framtidsdrömmar. Initiativet kommer ur samverkan mellan kommunen, skola och näringsliv. Framtidsdrömmar börjar i juni med en lokal mässa på högstadieskolorna där företagen visar upp sig och sina olika arbetsroller. Detta följs upp med företagsbesök och fysiska besök på gymnasieskolorna som erbjuder utbildningen för yrket. Syftet är att i tidigt skede ge eleverna möjligheten att titta in i ett yrke för att sedan både uppleva hur det är att jobba i detta yrke och vilken väg man behöver ta för att utbilda sig rätt. Detta ger eleven motivationen och verktygen för att nå önskad utbildning för gymnasiet. Styrkan i konceptet ligger i ett faktiskt behov på lokala arbetsmarknaden och närheten till framtida arbetsgivare. Fler aktiviteter som höjer motivationen hos eleverna kommer arbetas fram.

Stärkta band mellan hem och skola

Tilliten mellan hem och skola ska stärkas och skolorna har fått ett uppdrag att titta på hur de kan stärka sina relationer till föräldrarna. Det kan handla om hembesök vid inskrivning av nya elever eller hos elever där behov föreligger, eller andra sätt att knyta band och bygga goda relationer mellan hem och skola. Hela kommunen behöver arbeta med att bygga tillit mellan föräldrar och kommunens verksamheter. Inte minst är detta viktigt för att öka närvaron i skolan.

Fler åtgärder

Utöver dessa åtgärder kommer det under våren arbetas fram ytterligare planer och åtgärder som ska leda till högre skolresultat.

Höstterminen 2022 kommer att kickstartas med ett skolgille för alla skolor där vi sätter fokus på resan som nu påbörjas:  Resan mot 230 i meritvärde 2030.

 


Hittade du inte vad du sökte?