Titta bakåt och återgå till gamla prioriteringar

Synpunkt (sammanfattning)

Fram till för några år sedan hade kommunen som vision 15000 stolta Göingar. Man nådde detta mål på grund av den ökade invandringen. Nu sjunker befolkningsmängden och går tillbaka till hur det var tidigare. Då var det inte tal om att lägga ner Mölleskolan. Bevisligen fick man ihop kommunens ekonomi då. Ett tips är att gå tillbaka och se hur man prioriterade och arbetade inom skolan. I och med nedläggningen av Mölleskolan får man intrycket att kommunens tjänstemän och politiker inte längre kämpar för att alla byar ska vara attraktiva och få invånarantalet att öka igen. Har ni resignerat? Istället för att lägga ner skolor och annat jobba med att få höginkomsttagare att vilja bosätta sig i kommunen. Då ökar skatteintäkterna och vi kan ha attraktiva byar där folk både kan och vill leva och bo.

Svar (sammanfattning)

Du har helt rätt i att vi nådde målet tack vara en stor invandring. En grupp som varit väldigt rörlig där många flyttat ut och in hela tiden. Nu ser vi att invandringen minskar till Sverige och till Östra Göinge, det är bra. Du har dock fel i påståendet att frågan om Mölleskolan inte var uppe förut. Den var i allra högsta grad upp men den diskuterades aldrig offentligt utan mellan politik och förvaltning. Då var lösningen att en sammanslagning av Glimåkra och Sibbhult uppe eftersom både Glimåkra och Sibbhult hade ett minskande elevunderlag. Jag förstår att många nu är oroliga och fundersamma vad som kommer att hända både med skolan och byn. Därför är det viktigt att som du säger fortsätta jobba med strategin att attrahera skattebetalare till kommunen. Fortsätta riva billiga och dåliga lägenheter och satsa på nya. Tyvärr kommer takten att behöva minska eftersom det ekominska läget har försämrats vilket påverkar vår möjlighet att gasa i den frågan.

Diarienummer
2023-01576
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2023-12-13
Svar lämnat
2023-12-14
Handläggare
Patric Åberg, Kommunstyrelsens ordförande

Hittade du inte vad du sökte?