Tacksam hjälp från konsumentvägledning och frågor kring dess framtid

Synpunkt (sammanfattning)

Har haft kontakt med konsumentvägledare, Niclas Sturesson. Niclas läste snabbt in sig på ärendet, var mycket hjälpsam och gav handfasta råd som besparade mig en ansenlig summa. Förstod på Niclas att avtalet avseende konsumentvägledare i Östra Göinge är uppsagt. Kommer man framöver som kommuninvånare inte att kunna få personlig konsumentvägledning? Vad kostar tjänsten Östra Göinge kommun årligen? Hade tjänsten marknadsförts bättre hade den säkerligen nyttjats av flera.

Svar (sammanfattning)

Det stämmer att avtal med konsumentvägledaren är uppsagt och upphör den 31 maj 2024. Nuvarande avtal delar vi med Hässleholms kommun där Östra Göinge kommun betalar 25 000 kronor per år för sex timmar arbete per vecka. Medborgare i Hässleholms kommun och Östra Göinge kommun kan nå konsumentvägledaren måndagar och onsdagar mellan 12:00-14:30. Tjänsten har bland annat marknadsförts i lokaltidningen Espresso. Att erbjuda konsumentvägledning är inte obligatoriskt för kommuner. Med anledning av det försämrade ekonomiska läget har vi inte möjlighet att bedriva verksamhet som inte är obligatorisk. Oberoende stöd till konsumenter erbjuds av flera olika aktörer som kompletterar varandra. Utöver kommunal konsumentvägledning ger Hallå konsument Vägledning för konsumenter, Konsumentverket (hallakonsument.se), konsumentbyråer, delar av civilsamhället och ECC Sverige hjälp till konsumenter i behov av stöd och information.

Diarienummer
2023-01348
Typ av synpunkt
Beröm
Synpunkten inkommen
2023-10-24
Svar lämnat
2023-10-25
Handläggare
Nermina Crnkic, Stabschef

Hittade du inte vad du sökte?