Överförmyndarverksamheten i Höör

Synpunkt (sammanfattning)

Vill härmed framföra klagomål angående överförmyndarverksamheten Höör. Som ställföreträdare är det omöjligt att nå handläggare på telefontid, det är ingen som svarar. Man får inga svar på skickade mail och om man får svar så är det från anonyma handläggare. Man kan inte boka personliga besök. Med anledning av den obefintliga tillgänglighet så är mitt tålamod slut. Därför har jag begärt entledigande från mitt uppdrag. Jag kan också tillägga att det är väldigt långa handläggningstider. Jag förstår inte hur Östra Göinge kommun kan köpa in en sådan tjänst som inte fungerar.

Svar (sammanfattning)

From den 1 januari 2022 har vi utökat samarbetet med Höörs kommun och man hoppas alltid att en övergång ska gå till så smidigt som möjligt. I samband med byte av system, förändrade rutiner samt personalomsättning har det tyvärr strulat mer än vad vi förväntat oss. En dialog med arbetsledande chef i Höör förs kontinuerligt och synpunkter kring handläggningstider och tillgänglighet har förts fram. Arbetsgruppen i Höör ska ha arbetat på att förbättra tillgängligheten och de skall numera vara i kapp båda mail men att också kunna ta inkomna samtal i tid. Eftersom övergången skedde den 1 januari 2022 så kommer an utvärdering av utökad samverkan att göras längre fram. Det är olyckligt att denna förändring har lett till att du begärt entledigande från ditt uppdrag.

Diarienummer
KS 2022/01025
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2022-05-13
Svar lämnat
2022-05-18
Handläggare
Nermina Crnkic, Stabschef

Hittade du inte vad du sökte?