Kommentarer och tillägg till pågående skoldialog

Synpunkt (sammanfattning)

Tack för inbjudan till dialog och visat intresse för kommuninvånares tankar!
Nu återstår sista mötet och med det frågan: Har deltagarna representerat alla kommuninvånare i lika stor utsträckning? Om inte - varför?
Här kommer mitt bidrag:
Renovera Broby sporthall och bygg ihop den med en ny stor fin simhall med vattenupplevelser. Kombinera även med lämpliga inspirerande ungdomslokaler, allt i gemensam entré i upplysta centrala Broby. Bemanna med ungdomshandledare, med olika högskoleutbildningar, kvällar, nätter och helger. Arrangera aktiviteter som ungdomarna vill delta på och medarrangera. Medarrangemang leder till en ungdomslön-ett sätt att tjäna pengar. Se barnens och ungdomarnas styrkor och hitta medarrangören i var och en av dem. Ungdomshandledarnas viktigaste uppgift är att vara tillförlitliga vuxna, trygghet för de barn och ungdomar som inte har det bra. Handledarna ska vara goda föredömen och visa att det finns möjligheter för alla bl. a. genom studier. Har handledarna inte barn och ungdomars förtroende = anställ ny personal.
En möjlighet som alla högstadieelever (alternativt från åk 6) skulle få testa är investering. Kommunen investerar 1000 kr i varje högstadieelev. Eleven får via lokal bank, kommunansvarig samt övriga pålitliga medhjälpare aktieutbildning. Under utbildningen väljer eleven i vilka aktier pengarna ska investeras. Värdeutvecklingen/-minskningen följs av alla under högstadie- (gymnasietiden). Pengarna och dess utveckling blir elevens om eleven under hela tiden är rök-, drog- och alkoholfri fram till åk 9 eller 18 års ålder. Vid ev. avvikelse minskas elevens möjlighet att få ut pengar och avdragen tillfaller en gemensam kassa för ungdomshandledarna att använda till alla ungdomsarrangemangen. Både på fritiden och i skolan är det superviktigt att stötta, visa och berätta vilka möjligheter som finns nu och i framtiden. Barn boende i andra samhällen än Broby, i Östra Göinge har inte fått den mängd simundervisning som Broby-elever. Simhall i Östra Göinge med lika möjlighet för alla kommuninvånare är ett måste om politiker inte snart vill bjuda in till dialog om varför barn i kommunen drunknar så lätt. Satsa på barn och ungdomar! Visa att ni tror på och lyssnar på dem! Ett uppskattat steg i den riktningen var ditt besök på skolan. Nu har du möjlighet att med handling genomföra ideér som barn och ungdom delgett dig - förvalta förtroendet väl!
Ni vuxna klarar er i befintligt kommunhus tills ni har satsat på framtiden - barn och ungdomar!

Svar (sammanfattning)

Vi har initierat en mobilisering för skolan där vi på olika sätt vänder på alla stenar för att komma till rätta med de låga skolresultaten. En del av mobiliseringen har inneburit att vi bjudit in till skoldialoger i alla byar. Vi har bjudit in på bred front för att så många som möjligt ska komma, olika datum och olika byar. Inbjudningar har skett genom vykort till alla hushållens brevlådor, Facebook-kampanjer, kommunens hemsida, tidningsartiklar, radio och till och med TV. Alla kommuninvånare har alltså haft möjlighet att delta om de har velat. Sen representerar deltagarna enbart sig själva, alternativt de organisationer/ föreningar de företräder. Medborgarna som deltar representerar inte de medborgare som inte deltar. Vi har också träffat elever på alla skolor och under hösten genomför jag lärardialoger där jag ska träffa alla lärare på alla skolor. Under resans gång med skolberedningens arbete har vi mottagit många idéer och handfasta tips på skolutveckling, såväl som inspiration från andra kommuner och andra skolor. Allt det vi tagit till oss kommer vi att bereda och sammanställa för att vi slutligen ska kunna landa in i en rapport. Den rapporten kommer bli utgångspunkten för den skolresa vi behöver göra framöver. Jag tror att det vi hädanefter behöver göra tydligt måste kopplas till undervisning och ökade skolresultat. Om det sen handlar om ungdomsledare, investeringsprojekt, ungdomslön eller andra åtgärder kan jag inte svara på idag, det blir till syvende och sist rektorn och lärarna som får leda det konkreta skolutvecklingsarbetet. Men jag skulle tro att det handlar om andra saker såsom att frigöra tid för undervisning, tydligt ledarskap på skolan och i klassrummen, ordning och reda och högre förväntningar på föräldrar, personal och elever - hela samhället.
Vad gäller simhall och simundervisning så vet jag inte om det finns grund för att "barn i kommunen drunknar så lätt". Vi har ett inomhusbad och två friluftsbad i kommunen. Dessutom närhet till en rad andra simhallar i kommunens närområde. Det brister inte i tillgång på simhallar. Däremot vet jag att just bristande simkunskaper gör att en del elever inte får godkänt i idrott. Detta är något vi är medvetna om och som skolorna jobbar med.
Vad gäller kommunhuset så är det en investering för att kommunen ska vara en bra arbetsgivare och erbjuda en god arbetsmiljö till de anställda. Kommunhuset idag är utdömt av Arbetsmiljöverket och vi tar vårt ansvar för personalen genom att bygga nytt, där vi på sikt dessutom får lägre driftskostnader än idag.
Den investeringen hindrar inte att vi satsar på barn och unga. Till exempel gör vi en lärmiljösatsning där vi lägger 100 000 kronor per klassrum på samtliga skolor i kommunen, för att bygga om klassrummen till de bästa möjliga lärmiljöerna.

Diarienummer
KS 2021/02539
Typ av synpunkt
Förslag
Synpunkten inkommen
2021-11-22
Svar lämnat
2021-11-23
Handläggare
Daniel Jönsson Lyckestam, Vice kommunstyrelseordförande / Ordf. Resultatutskottet

Hittade du inte vad du sökte?