Bevakning vid utskrivning från sjukhus samt kontakt med biståndshandläggare

Synpunkt (sammanfattning)

Jag blev kontaktad av en biståndshandläggare den 21-april då hon lovade att bevaka när min pappa blev utskriven från CSK. Varken jag eller min pappa har hört något och nu är vi i maj månad. Jag tycker att hela ärendet är dåligt skött. Hoppas på en återkoppling, för någonstans är det brister i kommunikationen.

Svar (sammanfattning)

Vi kan se att i detta ärende har kommunikationen brustit från handläggarens sida och det uppföljningssamtal som skulle planeras in har tyvärr missats. Jag kan bara beklaga detta. Att kommunikationen brustit beror troligen på att vi under april och maj månad endast haft två biståndshandläggare i tjänst på grund av olika omständigheter. Det innebär att belastningen har varit högre än normalt. Den ordinarie gången när någon hamnar på sjukhus är att planeringen sköts genom kontakt med vården i systemet Mina planer och med den enskilde och eventuellt anhöriga via telefonkommunikation. Om behov av insatser finns planeras de in och startar efter hemgång. Därefter görs uppföljning antingen via telefonkontakt eller via ett uppföljningsbesök i hemmet för att stämma av om befintliga insatser är tillräckliga. I detta fall har uppföljningen i ärendet helt missats.

Diarienummer
2023-00674
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2023-05-05
Svar lämnat
2023-05-12
Handläggare
Anneli Flink, Avdelningschef Hälsa och Omsorg

Hittade du inte vad du sökte?