Trots utmaningar – förbättring av skolresultatet för årskurs 9

Under läsåret 2022/23 har eleverna i årskurs 9 generellt förbättrat sina studieresultat jämfört med där de befann sig vid slutet av årskurs 8. Sett till alla elever så ökade andelen behöriga till gymnasiet från 58 % till 75,1 %. I synnerhet pojkarnas resultat ökade, från 54 % vid vårterminsslut 2022 till 76,4 %, ett år senare – en ökning på hela 22,4 procentenheter!

Under läsåret har skolorna gjort insatser för att fler elever skulle nå gymnasiebehörighet, vilket har gett goda resultat. Tack vare elevernas ansträngningar och lärarnas goda arbete kunde resultatet förbättras för årskullen. Totalt 75,1 % av eleverna i årskurs 9 är behöriga att studera vidare på gymnasiet. De som i år når högst andel behöriga till gymnasiet med nära 81 % är pojkarna på Göingeskolan.

Andelen flickor som är behöriga till gymnasiet ökade under läsåret med 11,6 procentenheter till 73,8 % och andelen pojkar med gymnasiebehörighet ökade med 22,4 procentenheter till 76,4 %. I antal motsvarar ökningen att 28 elever, 9 flickor och 19 pojkar, har gått från att inte ha en gymnasiebehörighet till att kunna söka ett nationellt program på gymnasiet.

Det genomsnittliga meritvärdet är 196 för alla elever, vilket är en ökning med i genomsnitt 15,2 poäng från årskurs 8. Flickornas genomsnittliga meritvärde är 198 och pojkarnas 194,1.  För flickorna är detta ett något lägre resultat jämfört med tidigare år medan det för pojkarna är det näst högsta meritvärde sedan det började räknas på 17 ämnen 2015.

– Jag vill rikta ett stort grattis till eleverna som nu slutat nian och önska dem lycka till i sina gymnasiestudier. De har kämpat väl genom grundskolan och årskursen har dessutom lyckats höja sina resultat jämfört med tidigare år. Det är särskilt viktigt att deras behörighet till gymnasiet ökat så pass mycket som den gjort. Är det något vi vet så är det nämligen att en fullgjord gymnasieutbildning är nyckeln till arbetsmarknaden i framtiden. Vi har fortsatt en bra bit att vandra för att nå vårt mål om 230 i meritvärde år 2030, men vi är på god väg. Det har inte minst de goda resultaten i låg- och mellanstadiet nyligen visat, säger kommunstyrelsens vice ordförande Daniel Jönsson Lyckestam (M).

– Eleverna i årskurs 9 har gjort ett fantastiskt jobb under sitt sista år i grundskolan. De kan vara stolta över sina prestationer och framsteg. Det har varit en gemensam ansträngning där alla runt omkring tillsammans har bidragit till deras fina progression, säger Cecilia Flood, utbildningschef.

Skolresan 2030

Skolresan 2030 har som mål att kommunens elever i årskurs 9 år 2030 har nått ett genomsnittligt meritvärde på 230 poäng.

För att nå dit arbetar vi med följande tre prioriterade områden:

  1. Läsning – Att barn ska öka på sin läskunnighet redan i tidigare åldrar
  2. Framtidsdrömmar – Att i tidigt skede informera om och motivera ungdomar till vidare utbildning och arbete
  3. Trygg och säker skola – Förebygga otrygghet och erbjuda en tillgänglig studiemiljö för alla.

Hittade du inte vad du sökte?