Skol IF främjar välmående och stärker ungas ledarskap

Sedan två år pågår ett arbete med att etablera Skolidrottsföreningar (Skol IF) på samtliga av kommunens grundskolor. Satsningen är en del av kommunens långsiktiga arbete för att främja fysisk aktivitet, skapa en trygg skolmiljö och stärka ungas ledarskap. Eleverna får både en aktiv fritid och möjlighet att växa som individer och ledare!

Bild på två tjejer i elvaårsåldern med svarta t-shirts som det står "Skol IF Ledare" på.

Skol IF drivs av eleverna själva och arrangerar olika aktiviteter efter skolan, för några ett alternativ till fritids. Arbetet har utvecklats i samarbete med Skolidrottsförbundet i Skåne och målet är att engagera Östra Göinges barn och unga i föreningslivet, ge dem möjlighet att ta ansvar och utveckla sina ledarskapsförmågor.

Genom en överenskommelse med förbundet har kommunen sedan hösten 2022 fått administrativt stöd och sedan hösten 2024 fått stödet utökat ytterligare, vilket möjliggjort ett mer intensivt arbete i Östra Göinges skolor. Idag finns Skol IF på alla grundskolor, med undantag för Västerskolan i Knislinge. På sikt planeras även en anpassning för eleverna på Vita skolan i Knislinge, som är en anpassad grundskola.

Bild på tjejer i åldern 9-11 år som dansar en koreografi i en gymnastiksal.

Snart är Skol IF etablerat på kommunens alla grundskolor. Föreningarna drivs av eleverna själva och förutom mer rörelse på fritiden får eleverna en tidig introduktion till ledarskap och föreningsliv.

Jessica Dalum, tjänstledig från sin lärarassistenttjänst på Glimåkraskolan och nu anställd av Skolidrottsförbundet i Skåne, berättar:
– Även om ett par skolor redan hade Skol IF sedan tidigare, har aktiviteterna och föreningarna utvecklas mer nu när ett projekt är igång och vi har samordnare heltid på plats i kommunen.

Ett satsning för det moderna föreningslivet

Jessica har en central roll i att stödja föreningarna och de unga ledarna. Hon beskriver sitt uppdrag som en möjlighet att skapa en plattform för unga där de kan göra sin röst hörd och ta ansvar för aktiviteter som intresserar dem.

– Jag samverkar nära med skolorna och hjälper till att strukturera upp föreningsarbetet, samtidigt som jag stöttar unga ledare i att förbereda och genomföra aktiviteter, säger Jessica.

– Skol IF syftar inte bara till att få barn och unga att delta i fysisk aktivitet, utan också att ge dem verktyg för att bli ledare såväl idag som i framtiden. Genom Skol IF lär sig eleverna att driva saker själva, söka pengar och leda aktiviteter. Det är fantastiskt att se hur de växer i sin roll som ledare. Särskilt tydligt blir det när de går in på sitt andra år som ledare, då ser vi verkligen deras ledarskapsförmåga och personliga utveckling.

– Vi vill nå alla unga, särskilt de som inte redan är engagerade i föreningslivet. Genom Skol IF skapar vi en trygg miljö där de kan utvecklas både som individer och i grupp.

Bild på kvinna i gmnastiksal. Kvinnan står vid en repstol och har blå jeans, svart piké, glasögon och uppsatt hår.

Jessica Dalum, samordnare och föreningsutvecklare hos Skolidrottsförbundet Skåne.

Utbildningar i ledarskap

Elever i årskurs 5 och 6, som anmäler sitt intresse för att bli ledare, får kortare utbildningar i ledarskap inom ramen för Skol IF och högstadieelever erbjuds flera olika ledarskapsutbildningar, bland annat i form av ett läger.

– Under ett övernattningsläger utbildas de äldre eleverna i ledarskap och organisera aktiviteter. Allting helt kostnadsfritt för eleverna tack vare samarbetet med Skolidrottsförbundet Skåne, säger Jessica.

En av ledarna i Glimåkra skol IF beskriver sin erfarenhet med Skol IF så här:

– Det bästa är att vi får vara med och bestämma vad vi ska göra. Man lär sig att ta ansvar och det känns bra att leda andra och se hur kul de har!

”Annars hade vi bara varit hemma”

Jessica berättar att dansen är väldigt populär och att terminerna brukar avslutas med välbesökta uppvisningar. För Glimåkra Skol IF blir det i år en juluppvisning i folkets park.

Emilia Zetterstrand och Lovis Frankenstein, båda elever i årkurs 5, är helt nya ledare och berättar:

– Vi gick på dansen innan och det var de förra ledarna som undrade om vi inte skulle söka, så då anmälde vi vårt intresse, berättar Lovis.

– Nu leder vi dansen en gång varannan vecka efter skolan. Det är kul, sen om vi inte hade varit här så hade vi antagligen bara varit hemma och inte gjort så mycket, mer än att scrolla på telefonen, säger Emilia.

Bild på två tjejer i elvaårsåldern i ett omklädningsrum. Tjejerna har svarta t-shirts.

Lovis Frankenstein och Emilia Zetterstrand, Glimåkra Skol IF.

Glimåkra Skol IF prisbelönt

Som en följd av det hårda arbetet och engagemanget i Skol IF har Glimåkra Skol IF i år belönats med kommunens Idrotts- och fritidspris för sitt arbete under 2023.

– Detta är en viktig klapp på axeln för skolans arbete med att främja elevernas utveckling både i och utanför klassrummet.

Mer om samverkan med Skolidrottsförbundet i Skåne

Skol IF i Östra Göinge är kopplat till Skolidrottsförbundet i Skåne och varje skola har sin egen förening: Kviinge Skol IF, Snappe Skol If, Prästavångskolans Skol IF, Glimåkra Skol IF och Göingeskolans Skol IF.

Föreningarna som är ideella, har egna styrelser där ledarna är ordförande och sekreterare. Eleverna på skolorna har möjlighet att ansöka om medlemskap som ledare och medlemmar och engagera sig, vilket ger dem erfarenhet av föreningsarbete redan på grundskolenivå.

Aktiviteterna som Skol IF organiserar sker ofta på skolans område, men även i andra lokaler i närområdet. Syftet är att skapa ett reellt inflytande för unga och att ge eleverna en meningsfull fritid i kostnadsfria aktiviteter som bedrivs av unga för unga.

– En del elever väljer att delta i Skol IF istället för fritids, vilket understryker hur viktig föreningen blivit för deras dagliga skolupplevelse, berättar Jessica.


Hittade du inte vad du sökte?