Lärare utmanade politikens mål – nu kan alla Västerskolans elever i årskurs 1 läsa

F-3 läraren Linda Johnsson på Västerskolan fick strax innan höstterminen besök av Daniel Jönsson Lyckestam, kommunstyrelsen vice ordförande. Besöket handlade bland annat om ett av politikens mål, att alla elever ska ha lärt sig att läsa i årskurs 3 – ett mål som Linda menade redan fanns med i läroplanen men då för årskurs 1. En utmaning antogs och nu kan alla Västerskolans elever i årskurs 1 läsa!

– Vi har stött och blött, anpassat, provat och provat igen. Klättrat ner och klättrat upp igen! Tack vare vårt tvålärarsystem har detta varit möjligt. Utan min kollega Malin hade jag varit halv. Vi har med detta tvålärarskap gjort det möjligt att se alla barn och inte minst möjliggöra anpassningar, säger Linda Johnsson, lärare i klass 1B på Västerskolan.

– Och vet ni vad? Nu är vi i mål! 28 stjärnor som kämpat, utmanat sig och som ser glädjen i att kunna läsa, fortsätter   Linda.

Linda Johnsson, Daniel Jönsson Lyckestam och Cecilia Flood tillsammans med elever i Västerskolans klass 1B.

Även eleverna i klass 1A blev alla godkända. Läraren Gisela Tofeldt menar att en förutsättning för att lyckas har varit det tvålärarsystem som finns på skolan. Genom det så har det varit möjligt för personalen att dela upp sig och sitta i mindre grupper med eleverna och även möjlighet att möta barnen på deras olika nivåer.

– Vi har också bett föräldrarnas läsa en kvart om dagen med barnen, då bibehåller man den nivån man är på. Och i skolan läser vi förstås varje dag, säger Gisela Tofeldt, lärare i klass 1A på Västerskolan.

Därmed har samtliga 56 elever klarat måluppfyllelsen för läsförståelse, vilket är ett av tre prioriterade områden för Skolresan 2030.

Firade med glass

Cecilia och Daniel med glasspaketen i högsta hugg.

För att fira det lyckade resultatet besökte kommunstyrelsens vice ordförande Daniel Jönsson Lyckestam (M) och utbildningschef Cecilia Flood Västerskolan för att bjuda eleverna på glass.

– Läsningen är ett av våra tre prioriterade fokusområden i skolresan. Läsning är grunden till kunskap, därför är det så kul att engagerade lärare och flitiga elever på Västerskolan redan i årskurs 1 nått så här långt, säger kommunstyrelsens vice ordförande Daniel Jönsson Lyckestam (M).

– Det ni gjort är en riktigt bra prestation och när man gjort något riktigt grymt så firar man! Och vi är här för att fira er, avslutar Cecilia Flood och delar ut glassar till eleverna.

Eleverna firar med glass i klassrummet.

 

Skolresan 2030

Skolresan 2030 har som mål att kommunens elever i årskurs 9 år 2030 har nått ett genomsnittligt meritvärde på 230 poäng.

För att nå dit arbetar vi med följande tre prioriterade områden:

  1. Läsning – Att barn ska öka på sin läskunnighet redan i tidigare åldrar
  2. Framtidsdrömmar – Att i tidigt skede informera om och motivera ungdomar till vidare utbildning och arbete
  3. Trygg och säker skola – Förebygga otrygghet och erbjuda en tillgänglig studiemiljö för alla.

Hittade du inte vad du sökte?