Allt fler sysslolösa ungdomar deltar i kommunens aktiviteter

Östra Göinge kommun ansvarar för att erbjuda olika insatser för ungdomar som är under 20 år och som inte går i gymnasieskolan. Ungdomarna som ofta kontaktas genom uppsökarverksamhet blir erbjudna olika aktiviteter genom Göinge utbildningscenter. Under vintern har antalet inskrivna deltagare ökat, vilket betyder att fler ungdomar tagit ett viktigt steg mot en aktiv vardag.

Det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) innebär att det är kommunens uppgift att kontakta sysslolösa ungdomar i åldern 16–19 och erbjuda olika aktiviteter som skapar en meningsfull vardag. På sikt är målet att ungdomarna kommer vidare i annan sysselsättning, som studier eller arbete.

På Göinge utbildningscenter arbetar kommunens KAA-samordnare med att etablera kontakt med de aktuella ungdomarna och försöka hitta en aktivitet som passar dem. Det kan innebära studier vid skolans introduktionsprogram, gymnasievux, praktik eller aktiviteter genom barn- och ungdomspsykiatrin.

För de elever som behöver en grundligare introduktion finns Slussen, där de läser matematik, svenska, engelska samt samhälls- och naturorienterande ämnen på grundskolenivå.

Bild på Göinge utbildningscenters fastighet.

På Göinge utbildningscenter arbetar kommunens KAA-samordnare med att etablera kontakt med de aktuella ungdomarna.

Ökade inskrivningar – positivt

Efter årsskiftet har deltagandet i de olika aktiviteterna blivit högre än någonsin, vilket betyder att allt fler ungdomar som kontaktas av KAA-samordnaren blir intresserade av de erbjudna koncepten och motiverade att delta.

– Verksamheten har reformerats, med dels ett tydligare mottagande och uppföljning av varje enskild ungdom. Dels genom att undervisningen vid Slussen nu sker i mer ändamålsenliga och lugnare lokaler, som passar elevgruppen bättre. Det här sammantaget gör att utgången för ungdomarna är mer positiv än tidigare och fler kommer vidare, säger Göinge utbildningscenters rektor Krister Ramström Granlund.

På Göinge utbildningscenter har ungdomarna förutom pedagogisk personal, även tillgång till studie-och yrkesvägledare, skolsjuksköterska, kurator och socialpedagog.

– Ungdomarna har ofta helt olika förutsättningar och tack vare vår bredd lyckas vi möta deras enskilda behov. Dessutom har varje ungdom en egen kontaktperson, som hon eller han kan vända sig till för stöd, berättar Krister Granlund.

Slussen: Lugnt och flexibelt – men effektivt

Under ett besök hos elevgruppen vid Slussen möts vi av en lugn och fokuserad stämning när vi kommer in i klassrummet. Vanligtvis består den lilla gruppen av tre elever, men eftersom en är sjuk idag är de bara två som sitter vid ett bord och arbetar med svenskläraren och mentorn. Just nu är det fokus på noveller, något som eleven Lizette är väldigt intresserad av. Hon vill inte avbryta arbetet för en pratstund, utan den får vänta till rasten!

När lektionen avslutas får vi möjlighet att ställa några frågor om hur det är att vara elev vid Slussen och hur det fungerar.

– Varje dag börjar med frukost och just den här gruppen har undervisning måndagar och tisdagar. Andra dagar börjar vi klockan 13 och då äter vi lunch först, berättar svenskaläraren Ljubica Stanisavljevic.

Bild på två lärare och två elever vid ett bord.

”Här är väldigt lugnt om man jämför med en vanlig klass där det sitter 20 andra elever runt en.”

Lizette, en av eleverna fyller i att det är skönt med frukost på skolan eftersom man kan sova längre, men tillägger samtidigt att hon oavsett inte är så bra på att äta frukost hemma.

– Det är trevligt att starta dagen här med gemensam frukost, säger Lizette och fortsätter:

– Den här skolan är väldigt bra. Man får mer hjälp och får koll på fler saker.

– Här är väldigt lugnt om man jämför med en vanlig klass där det sitter 20 andra elever runt en. En liten klass gör stor skillnad. Det är lättare att fokusera när det är lugnare och man är mer bekväm, säger Alicia.

– Jag känner likadant. Och dagarna är inte lika långa vilket gör att man orkar mer när man är här. Och man får mer tid till annat efter skolan, säger Lizette.

– Man kan hinna med mycket även om vi inte träffas så ofta, eftersom vi jobbar intensivt med bara två till tre elever på en lärare. Här är även rasterna flexibla, så om eleverna börjar vrida på sig så kan vi ta rast lite tidigare och är det fokuserat så kan vi vänta lite med rasten. Så kan man ju inte göra när man är en helklass på 20 elever, säger Ljubica.

En del av Slussens introduktion till APL (arbetsplatsförlagd lärande) är att göra studiebesök hos företag och besöka jobbmässor för att hitta en bransch som är intressant att ha sin praktik hos.

– Det här med logistik var intressant, säger Lizette.

En annan elev, berättar om sin praktik som är förlagd i köket på en förskola.

– Det är väldigt kul. Jag tycker om att baka och fixa med maten. Det är trevligt och dem jag jobbar med är också trevliga, säger Alicia.

Vid slutet av träffen pratar vi om möjliga framtida yrken och vad tjejerna ser framför sig.

– Jag vill ju bli författare eller jobba inom bokhandel, säger Lizette.

– Den senaste tiden lutar det mer åt det här med kök. Innan hade jag tankar på förskolelärare men det verkar jobbigt nu när jag ser fröknarna med barnen, säger Alicia.

Ung och utan sysselsättning?

Känner du en ungdom i åldern 16-19 år som är utan sysselsättning? Eller är det du själv? I så fall försöker vi komma i kontakt med dig på olika sätt. Du kan få brev, ett telefonsamtal eller ett hembesök av oss för att vi ska kunna veta vad vi kan hjälpa dig med, för att du ska komma i sysselsättning. Allt deltagande är frivilligt.

Det går även bra att själv kontakta kommunens KAA-samordnare för mer information:

Therese Axelsson, KAA-samordnare/studie- och yrkesvägledare
Telefon/SMS: 0709-53 63 26
Mejl: therese.axelsson@ostragoinge.se


Hittade du inte vad du sökte?