Variation på förskolans matsedel

Synpunkt (sammanfattning)

Vad har hänt med matsedeln i förskolan? Ett rullande schema, med ständigt återkommande rätter. Pasta, taco, fisk och kyckling samt kockens val ständigt. Vad innebär kockens val egentligen? Taco var och varannan fredag vilket de flesta kanske redan serveras i hemmet varje fredag. Var har husmanskosten tagit vägen? Förskolans personal uttrycker ibland att maten inte är speciellt barnvänlig. Vilken 1-åring klarar av att äta taco, som är ständigt återkommande på egen hand? Alla har full förståelse för att det behöver sparas in, men har man verkligen inte bättre fantasi än såhär? Vi trodde att en del utav kostenhetens strävan var att skapa goda matvanor som sedan följer barnen långt upp i livet, har vi fel? Allra helst när vi lever i det samhälle vi idag gör, där alla faktiskt inte har råd med bra, nyttig och omväxlande kost till sina barn. Östra Göinge kommun har en gång i tiden serverat fantastisk mat i alla sina verksamheter men något har hänt, och det är inte något positivt, när till och med kökspersonal instämmer i vår syn om att matsedeln inte har varit såhär dålig någonsin. Jag är säker på att om man börjar kommunicera och aktivt lyssna in och ta till sig både köks och förskolepersonalens åsikter så skulle det kunna bli så mycket bättre, för alla. Alternativt så har Kristianstads kommun en trevlig matsedel att hämta inspiration ifrån.

Svar (sammanfattning)

Tack för att du delar med dig av dina tankar och synpunkter angående matsedeln på förskolan. Vi förstår att maten är en viktig del av barnens vardag, och vi uppskattar ditt engagemang för att säkerställa en varierad kost för barnen.
Vårt menykoncept är:
 Måndag – Pastarätter
 Tisdag – Klassiska rätter och husmanskost
 Onsdag – Kockarnas val eller barnens val
 Torsdag – Fiskrätter eller soppa
 Fredag – Helg rätter
Stående varje vecka serverar vi:
 Lunch 1
 Lunch 2 (vegetariskt)
 Månadens grönsak
 Sallad/varm grönsak
Vid planering av matsedeln till förskolor och skolor finns det viktiga parametrar att ta hänsyn till. Exempel på dessa är skollagen, styrdokument, rekommendationer, samverkan med elever och barn, näringsaspekt, miljöaspekt, kostnadsaspekt och logistik i kök. Menykonceptet är framtagen för att skapa variation och en tydlighet på vad och när olika maträtter serveras. Vi är medvetna om att vissa av de rätter som serveras återkommer frekvent, vilket kan uppfattas som en brist på variation. Dessa rätter är de som anses vara populära hos barnen. Kockens val innebär att köket anpassar måltiderna efter tillgång på råvaror, säsong och även barnens preferenser. Barnen i förskolan ska få vara delaktiga genom att vara med och rösta fram vilken maträtt de vill äta. Detta kan variera på olika förskolor beroende på önskemål. Gällande tacos på förskolan ska det om önskemål finns serveras ett alternativ till tortillabröd till exempel ris, just för att som du skriver, små barn har svårt att äta tacos på egen hand. Vi kommer att föra en dialog med personal i köken och vi ser fram emot att fortsätta arbetet för en bättre måltidsupplevelse för alla barn på våra förskolor.

Diarienummer
2024-01710
Typ av synpunkt
Beröm, Förslag, Klagomål
Synpunkten inkommen
2024-12-16
Svar lämnat
2024-12-16
Handläggare
Malin Andersson, måltidsutvecklare

Hittade du inte vad du sökte?