Trygghet på raster och fritids

Synpunkt (sammanfattning)

Att börja skolan är en stor utmaning för många barn, ny miljö att anpassa sig till och kanske även nya kompisar, både jämnåriga och äldre. Men en stor del i att vara i skolan bör vara att alla barn ska känna sig trygga, tyvärr är det inte så. På raster och fritids finns det många tillfällen för att man slåss, retas, jagar varandra med avsikt att få den andra att må dåligt. Incidenter som är av allvarligare karaktär sker flera gånger i veckan. Var finns de vuxna i allt detta? De som ska finnas, som en trygg punkt för barnen och ha möjligheten att styra upp och avbryta situationer där det går snett. Idag skylls det på hög frånvaro bland de vuxna och stora besparingar. Var tog då Skolsatsningen 2030 vägen? Vill vi bara ha höga betyg och barn som kan läsa eller vill vi få barn, ungdomar och unga vuxna som är trygga i sig själva och där i få bättre betyg och en framtidstro? Saknar agerande från ledningen på Glimåkraskolan i denna fråga. Sju veckor av höstens 18 veckor har nu snart passerat utan att det har blivit ett bättre klimat för barnen på rasterna snarare en försämring. Vad ska behöva hända för att man ska vilja få en trygg miljö på raster och fritids?

Svar (sammanfattning)

Vi precis som du tycker att tryggheten är viktig och skolan arbetar för att skolan ska vara en trygg miljö för alla våra elever. Skolresan innefattar tre prioriterade områden läsning, framtidsdrömmar och trygg och säker skola. Våra nya lokaler är en del av Lärmiljösatsningen och är också en del av skolresan. Varje dag jobbar personalen på Glimåkraskolan för att skapa trygghet, bland annat genom att eleverna har raster på olika tider, anpassning av antalet rast värdar till hur många elever som har rast och ökad bemanning på fritidshemmet eftersom vi har fler elever som deltar i den verksamheten. Vid personalfrånvaro sätts vikarie en via kommunens bemanningsenhet, men självklart är det bäst för verksamheten med ordinarie personal som eleverna känner. I vårt systematiska kvalitetsarbete ingår både främjande arbete och förebyggande insatser för att öka elevernas upplevelse av trygghet. När det inträffar incidenter dokumenteras dessa och följs upp med analys och riktade insatser. Alla beskrivna delar följs upp i både klassråd och elevråd, i skolan Trygghets Team samt i den kommunövergripande trivsel- och trygghetsenkäten. I förra årets enkät uppgav 87 % av våra elever i fritidshemmet att de känner sig trygga i verksamheten, och 73 % av eleverna på lågstadiet känner sig trygga på rasterna. Vi strävar självklart efter att alla elever ska känna sig trygga under hela sin skoldag.

Diarienummer
2024-01346
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2024-09-30
Svar lämnat
2024-10-03
Handläggare
Annica Bjerkebo, Rektor

Hittade du inte vad du sökte?