Inkassokrav vid missad betalning av fakturan

Synpunkt (sammanfattning)

Jag bor i kommunen och har mina barn på fritid. Alla mina fakturor betalas direkt. Om jag skulle missa eller ändra något kring fakturor, kontaktar de mig från ekonomi avdelningen. Denna månaden missade jag en faktura och fick inkasso fakturan, vilket jag blev besviken och förvånad. Undrar varför har man inte fått påminnelse först eller blivit uppringd från ekonomi avdelningen.

Svar (sammanfattning)

Östra Göinge kommun skickar inga påminnelser gällande barnomsorgsfakturor. Vi ringer inte upp kunder som har obetalda fakturor. Som kund kan man alltid höra av sig till oss på ekonomienheten/kundreskontraansvarig om man behöver en kopia eller om man behöver få betalningsuppgifter/anstånd med mera. Vi behöver då veta kundens kund nr/fakturanr eller personnummer för att hitta rätt faktura. Vid frågor om innehållet ska kund vända sig till verksamheten, finns upplysningsfält på fakturan. Vid ansökan om placering finns information om att man är betalningsskyldig och att fakturor skickas ut till den som man valt som fakturamottagare. Vi jobbar utifrån vårt kravreglemente vilket innebär att förfallna fakturor skickas till inkasso: Utdrag ur kravreglementet från 2018 - Punkt 2. Påminnelse utsänds 6 dagar efter räkningens förfallodag avseende äldreomsorg, för övriga räkningar utsänds ingen påminnelse. Punkt 3. Krav utsänds 21 dagar efter räkningens förfallodag avseende äldreomsorg, för övriga räkningar utsänds inkassokravet cirka 6 dagar efter räkningens förfallodag. Se mer info: När fakturan inte är betald : Östra Göinge kommun (ostragoinge.se) För att undvika obetald faktura se information; Betala fakturor : Östra Göinge kommun (ostragoinge.se)

Diarienummer
2023-01165
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2023-09-12
Svar lämnat
2023-09-13
Handläggare
Jessica Nilsson, Ekonomiadministratör

Hittade du inte vad du sökte?