Information från kommunen vid driftstörningar hos extern leverantör
Jag ser det som viktigt, när större avbrott på telekommunikation har inträffat att en analys genomförs. Den 13-e januari var det avbrott på bredband/internet i bland annat Knislinge. Har inte kännedom om spridningen i övriga delar av kommunen. Viktigt att vi i dessa tider har fungerande kommunikationer. Jag såg bland annat att Coop i Knislinge inte kunde sälja varor. Hur det drabbade andra funktioner som vårdcentralen, tandläkare med mera vet jag inte. Det är viktigt att kommun har en dialog med teleoperatör för att utreda orsak och åtgärder görs för att samma typ av fel inte inträffar. Det kan handla hur infrastruktur är uppbyggd. Samhällsfunktioner och näringsidkare bör också kunna få stöd om olika backup lösningar. Att kunna handla mat, medicin, bensin med mera oberoende av kvalificerad teknik är ett måste. Ett förslag är därför att ta denna driftstörning som ett utredning fall och se konsekvenser och genomföra förbättringar.
Mikael Torberntsson, samhällsutvecklingschef, har per telefon tagit kontakt och gett svar till synpunktslämnaren.
Hittade du inte vad du sökte?