Arbete utfört av SBVT

Synpunkt (sammanfattning)

SBVT har varit en längre tid och grävt i gatan, spolat brunnar. En gång har vi fått besked att vattnet skulle stängas av. Helt korrekt! Igår stängdes det av igen utan något meddelande. Kläderna blev alldeles bruna och tvättmaskinen gick "torr". I morse såg vattnet ut som mjölk och vi uppmanades att koka det. Avsluta samarbetet med SBVT och sköt det med kommunens personal. Har fungerat bra alla de 40 år vi bott här och vill inte gärna flytta även om tanken har dykt upp. Dags att asfaltera hela gatan. Ser nu väldigt tråkigt ut.

Svar (sammanfattning)

Tråkigt att du inte är nöjd med SBVT:s arbete, jag har inhämtat ett svar från företagets VD som redovisas nedanför. Under de kommande åren står kommunen inför stora investeringar på VA-sidan, för att klara våra åtaganden gentemot kommuninvånarna behöver vi samarbeta med andra kommuner. SBVT är en helt avgörande pusselbit för att vi ska lyckas och som delägare har kommunen fullt förtroende för bolagets förmåga att lösa de utmaningar vi står inför. Vid stora och komplicerade projekt som vatten och avlopp händer det att utfallet inte alltid blir som beräknat, när det händer ska företaget arbeta tillsammans med kunderna för att hitta bästa möjliga lösning. Jag hoppas att du får en bra dialog med SBVT och att du väljer att bo kvar i kommunen. //Mikael Torberntsson, Samhällsbyggnadschef

Svar från Per Fremark (VD, SBVT):
Vi har varit i kontakt med vårt VA-bolag. Pågående arbeten på gatan har initierades av att en vattenläcka uppstod. Tyvärr har arbetena där dragit ut på tiden eftersom servisventilerna i gatan också behövde bytas ut, inklusive anslutande va-rör varit i dåligt skick och därför också behövts bytas ut mot nytt material. Något som inte kunnat förutsetts då arbetena påbörjades. SBVT har inte lämnat ut någon kokningsrekommendation för dricksvattnet. De enda är att dricksvattnet periodvis upplevts som ”vitt” vilket beror på att luft kommit in, men också ”brunt” vilket beror på ofarliga avlagringar av järn och mangan rycks loss från stamledningarna. De boende som drabbas av vitt eller brunt dricksvatten har uppmanats att spola 20-30 minuter. SBVT lämnade i samband med vattenläckan ut information i brevlådorna, men denna skulle självfallet kompletterats med uppdaterad information då arbetena dessvärre växte i omfattning. I tillägg har sms till de som är anslutna till vår sms-tjänst skickats ut samt information på hemsidan lagts ut.

Diarienummer
KS 2019/00405
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2019-02-26
Svar lämnat
2019-03-06
Handläggare
Mikael Torberntsson, Samhällsbyggnadschef/Per Fremark, VD SBVT

Hittade du inte vad du sökte?