Preliminära kunskapsresultat för årskurs 9 – stor skillnad mellan flickor och pojkar

De preliminära resultaten för årskurs 9 vårterminen 2025 är klara. Årets genomsnittliga meritvärde för årskurs 9 i de kommunala skolorna i Östra Göinge är 189,8. Resultatet har en tydlig könsskillnad där flickorna når 215,8 och pojkarna 164,5 poäng. På Snapphaneskolan når flickorna hela 233,7, vilket innebär att de når målsättningen i kommunens satsning Skolresan 230 år 2030.

Gymnasiebehörigheten för årets avgångselever är 69,5 procent, vilket är en ökning med fem procentenheter sedan årskurs 6. Andelen elever som når minst betyget E i alla ämnen är 53,2 procent – ett oförändrat resultat jämfört med mellanstadiet.

– Vi ser, trots ett lägre resultat i år, inte samma svängningar i betygsvariationen som tidigare. Årskullen som nu gått ut årskurs 9 har kämpat, men våra stödinsatser har inte fullt ut nått fram för att lyfta resultaten så mycket som vi hoppats. Här behöver vi fortsätta förstärka våra insatser för att nå fler elever, säger Cecilia Flood, utbildningschef.

Samtidigt är det glädjande att se flickornas resultat på Snapphaneskolan, som visar att målsättningen i kommunens skolresa är möjlig att nå – och ger oss vägledning framåt.

Skolresan avslutar nu sitt tredje år. Vi står fortfarande inför utmaningar, men med det nya skolutvecklingsområdet tillgänglig undervisning och andra satsningar förväntar vi oss positiva effekter på sikt.

Till vår fördel finns en stark uthållighet i organisationen. Steg för steg fortsätter vi att tillsammans utveckla undervisningen för att fler elever ska ges möjlighet att nå målen. Vi ser både potentialen i våra elever – och kraften i det dagliga engagemang som våra medarbetare bidrar med.

– Skolresultaten för årskurs 9 visar på två saker enligt mig. Dels visar resultaten att vår målsättning om 230 i meritvärde år 2030 kan vara fullt möjligt att uppnå. Flickorna på Snapphaneskolan visar detta tydligt då de redan uppnått målet med sina 233 meritvärdespoäng. Vår målsättning är alltså rimlig, säger kommunstyrelsens vice ordförande Daniel Lyckestam (M) och fortsätter:

– Däremot visar resultaten även att pojkarna halkar efter. Könsskillnaderna är stora med ett genomsnittligt meritvärde på 215 för flickor och 164 för pojkar. Ett gap på över 50 meritpoäng. Könsskillnader i skolan är ett känt problem som även syns nationellt, men icke desto mindre är det ett problem. Det är en jämställdhetsfråga, faktiskt, och här behöver vi gemensamt göra ännu mer.

– Det är tydligt att skolresan behöver fortsätta och dessutom intensifieras. Nyckeln till att klara den långsiktiga målsättningen med skolresan ligger troligen i de insatserna som nu görs i låg- och mellanstadiet, där ser vi istället tydliga förbättringar gällande läsförmågan – grunden till framtida kunskapsinhämtning.

Resultat åk 9, vt 25

Meritvärde, genomsnitt Andel behöriga till yrkesprogram Andel elever som klarar alla ämnen
Flickor Pojkar Totalt Flickor Pojkar Totalt Flickor Pojkar Totalt
Göingeskolan 192,4 155,3 172,6 63,6% 65,8% 64,8% 54,5% 42,1% 47,9%
Snapphaneskolan 233,7 173,2 204,5 79,1% 67,5% 73,5% 72,1% 42,5% 57,8%
Totalt 215,8 164,5 189,8 72,4% 66,7% 69,5% 64,5% 42,3% 53,2%

 


Hittade du inte vad du sökte?