Hantering av snöröjning som försvårar tidningsleverans, sophämtning med mera

Synpunkt (sammanfattning)

Är naturligtvis tacksam för att vi får våra gator snöröjda. Att få vänta till ca kl. 22:00 betyder att man får mycket att stå i tidigt på morgonen. Att snöröjaren vinklar bladet tillfälligt och lägger stora mängder snö precis framför utfarterna är ingen tillfällighet. Mängden snö uppemot 90-100 cm som lägges av har gjort att tidningen uteblivit. Det är första gången som detta händer på mycket länge, jag har bott här i många år.
Alla orkar inte flytta all denna snö snabbt på morgonen och många är missnöjda. Då är det bättre för oss som bor på Väster att låta bli att få röjt så tidningsbud, sophämtning kan fungera som vanligt. Eller få röjt på dagtid för att hinna få bort snön från uppfarterna i tid. Vänligen ta tag i detta och förklara för personal/entreprenören.

Svar (sammanfattning)

Vår nya entreprenör har flera gånger tidigare plogat era vägar, men det har tillkommit några nya förare, och alla är kanske inte vana hur de brukar göra. Vår entreprenör blir utkallad enligt vissa kriterier. Normalt skall det slutat snöa innan vi går ut, men ska de hinna med att röja både Knislinge och Hanaskog så behöver de börja absolut senast klockan 22 på kvällen. Vid normal snömängd är det röjt och klart 06-08:00 på morgonen efter. I första hand skall de öppna upp vägarna i båda byarna, därefter breddar de upp.
Hade vi inte röjt, vilket entreprenören missade delvis på grund av gamla kartor, så hade kanske du varit nöjd medan 50 andra varit missnöjda. Vi kan inte vänta till dagtid och röja, för då är snön packad och då får vi bort ännu mindre.

Diarienummer
KS 2021/02616
Typ av synpunkt
Klagomål
Synpunkten inkommen
2021-12-02
Svar lämnat
2021-12-08
Handläggare
Glenn Nilsson, Enhetschef Utemiljö

Hittade du inte vad du sökte?