Bredare vägren för att underlätta för cyklister

Synpunkt (sammanfattning)

Trafiken på väg 2050 är mycket intensiv och det körs mer än vad det står på skyltarna. Ett stort antal bilister kör över 100 km/h. Att det finns cyklist på vägen och att det samtidigt är möte spelar absolut ingen roll. Bilisterna saktar inte in. Det är samma sak mellan Knislinge och Hjärsås, men den vägen upplever jag som något bredare. Jag känner givetvis också till att cykelbanan på den sträckan inte blir av enligt planerna. Mitt förslag är att göra 0,5 meter bredare vägren på varje sida om vägen, asfaltera området och gör heldragna kantlinjer. Det gäller både mellan Hjärsås och Värestorp, som inte kommer att få någon cykelbanan de närmaste åren och mellan Knislinge och Hjärsås eftersom cykelbanan uppenbarligen dröjer på den sträckan.

Svar (sammanfattning)

Beklagansvärt att bilister inte visar hänsyn till oskyddade trafikanter på sträckan. Det kommer att byggas cykelväg mellan Knislinge och Hjärsås, mätningar i fält inför projektering har utförs denna vecka av Trafikverket. Trolig tid för färdigställande är kring år 2026. Jag är medveten om att det långt tid till dess men infrastrukturprojekt tar lång tid att planera och genomföra. Vad jag känner till finns det i nuläget inga planer för cykelväg mellan Axeltorp och Värestorp. Att bredda vägen och skilja av med linjer är inget som kommunen kan besluta om då vägen är statlig och det är Trafikverket som är väghållare

Diarienummer
2023-00418
Typ av synpunkt
Förslag
Synpunkten inkommen
2023-03-14
Svar lämnat
2023-03-16
Handläggare
Henrik Arvidsson, Mark- och exploateringschef

Hittade du inte vad du sökte?