Saknad – Ett relationellt sätt att se på frånvaro

I två veckor har skolorna i Östra Göinge blivit utsmyckade med hjärtan med budskap så som ”Så bra att du är här!” eller ”Var är du? Vi saknar dig.” Många har säkert undrat varför. Det hela är en del i skolans relationella förhållningssätt. Ett arbete har påbörjats för att tillsammans med elever och skolpersonal starta samtal och diskussioner om vikten av skolnärvaro och hur lärare och elever bemöter varandra efter frånvaro. Känner sig eleverna saknade när de är frånvarande? Känner sig eleverna välkomnade tillbaka efter frånvaro?

 

 

 

 

 

Att få skolelever att känna sig saknade när de inte är i skolan och att de är en viktig del i skolans vardag är en hjärtefråga för Östra Göinge kommun. Därför vill vi tillsammans diskutera förhållningssätt och bemötande från lärare och klasskamrater. Likaså är det viktigt att föräldrar vet att deras barn är saknade när de inte är i skolan samt att föräldrarna blir medvetna om närvarons betydelse för en gynnsam skolgång och att föräldrarna kan prata om det med sina barn. Skolan uppmärksammar all typ av frånvaro. Det handlar inte längre om huruvida frånvaron är ogiltig eller giltig utan huruvida elevens frånvaro ses som oroande på något sätt.

Från och med Alla Hjärtans Dag, 14 februari och framåt kommer lärare och elever i kommunens alla skolor, inklusive Göinge utbildningscenter, att genomföra ett arbetspass där man tillsammans i klassen diskuterar ämnet. Arbetspasset innehåller också aktiviteter där klassen tar fram strategier för hur de vill visa att frånvarande kamrater är saknade. Likaså är det viktigt att ta fram strategier för hur eleverna i klassen vill bli bemötta när de kommer tillbaka efter kortare eller längre tids frånvaro. Strategierna kommuniceras ut till föräldrarna under våren. Hur kan vi tillsammans främja skolnärvaro?

Frågor om ”Saknad!” besvaras av Lena Wiklund, Specialpedagog/Samordnare, på telefon 044 – 775 65 33 eller e-post lena.wiklund@ostragoinge.se.

Önskat läge maj 2018

Elever
Eleverna ska veta att skolan finns till för dem och att den bygger på deras närvaro. De saknas av sina klasskamrater och lärare när de inte är där samt att närvaro i skolan ger förutsättningar till ett framtida liv med många valmöjligheter.

Elever i skolan
De elever som är i skolan ska veta att skolans personal är glada för och uppskattar att de är på plats. Skolan tydliggör att eleverna är en del i en helhet och att de har en viktig roll i sina kamraters lärande och vardag.
”Jag betyder något för mina klasskamrater och lärare för jag känner att vi tillsammans skapar vår skolmiljö och att vi kan lära av varandra.”

Elever frånvarande från skolan
De som är frånvarande, oavsett om det är giltig eller ogiltig frånvaro, lång eller kort frånvaro, ska känna sig saknade och välkomnade tillbaka efter frånvaro.
”Jag saknas när jag inte är i skolan och jag känner mig välkommen tillbaka.”

Föräldrar/Vårdnadshavare
Föräldrar/vårdnadshavare ska känna sig bekväma med att prata om sitt barns frånvaro med skolan såväl som med sitt eget barn. De ska känna att de inte är ensamma och att stöd finns för dem.
”Jag förstår att skolan bryr sig om att mitt barn är där och vad jag som förälder kan göra för att prata med mitt barn.”

Lärare
Lärarna har en viktig roll som budskapsbärare då de träffar eleverna dagligen. De har god kunskap om kommunens närvaroarbete och vikten av skolnärvaro, vilket kan förmedlas i samtal med elever och föräldrar/vårdnadshavare.
”Jag förstår det här sättet att se på frånvaro och kan förmedla det vidare.”


Hittade du inte vad du sökte?