Prästavångsskolan rekryterar för framtiden

Det satsas stort på skolan i Östra Göinge där målet är att höja skolresultaten och nå meritvärdet 230, år 2030. På Prästavångsskolan stärks fritidshemmet och rekryteringar för framtiden är i full gång. Tre olika tjänster som alla riktar sig mot skolans fritidsverksamhet ligger just nu ute, varav en av tjänsterna, förstelärare till fritidshemmet, är helt ny för kommunen.

-Ja, det stämmer! säger Caroline Borgqvist som arbetar som rektor på Prästavångsskolan F-3. Precis som vi har förstelärare i grundskolan så söker vi nu förstelärare till fritidshemmet som kommer ha en nyckelroll med fokus på det kollegiala lärandet och att driva det systematiska kvalitetsarbetet på fritidshemmet.

Fritidshemmet är, precis som grundskolan, en läroplansstyrd verksamhet och det är viktigt att även den håller god kvalitet.

– Våra elever, framför allt i de yngre åldrarna, fortsätter att tillbringa en stor del av sin dag i vår verksamhet även efter skolans slut. Därför är det viktigt att tiden på eftermiddagen tas tillvara på bästa tänkbara sätt och för det behöver vi någon som kan fokusera extra på detta, säger Caroline.

Enligt Caroline Borgqvist har skolan en hög måluppfyllelse bland de lägre årskurserna, men hon menar samtidigt att en satsning på läsningen och läsförståelsen bland eleverna behövs för att de även ska klara den ökade kravbilden högre upp i årskurserna.

En skola med stark Vi-känsla
Prästavångsskolan är indelad i två skolenheter: årskurs F-3 och årskurs 4–6. Skolan är hälsoprofilerad och rörelse och hälsa genomsyrar en stor del av verksamheten.

– Jag skulle säga att vi som arbetar här hjälper varandra och vi har en stark Vi-känsla. Vår verksamhet präglas av tillit och alla medarbetare uppmanas att tänka kreativt och komma med nya idéer, vilket gör att den person som söker sig hit får stora möjligheter att påverka sin egen arbetssituation, menar Caroline.

Hon är själv mycket positivt inställd till skolsatsningen och ser med spänning fram emot verksamheternas utveckling och vilka resultat som kommer att visa sig till följd av det arbete som görs och som kommer att fortgå under flera år framöver.

– Jag tycker att det är otroligt spännande och roligt att alla Östra Göinge kommuns verksamheter ”kraftsamlar” och hjälps åt i den här skolsatsningen. Jag tänker också att alla föräldrar och andra nära anhöriga till våra elever är oerhört viktiga, mycket viktigare än de många gånger själva tror. Det samarbetet behöver också utvecklas, framför allt nu efter pandemin och de hårda restriktioner som vi behövt förhålla oss till. Det är en spännande resa vi har framför oss tillsammans!

Just i rollen som förstelärare till fritidshemmet är det betydelsefullt med omvärldsbevakning och eftersom allt arbete i verksamheten ska vila på vetenskaplig grund betonar Caroline Borgqvist vikten av att den som får tjänsten ska kunna hålla sig uppdaterad med ny forskning. Allt för att kunna utveckla undervisningen på fritidshemmet på bästa sätt.

– Vi har höga förväntningar på alla våra medarbetare, men såklart lite extra på en sådan här tjänst. En förstelärare ska driva och leda pedagogiska frågor i arbetslaget och tillsammans med sina kollegor utveckla undervisningen på fritidshemmet. Då behöver du förutom den formella behörigheten även lång erfarenhet och en stor yrkesskicklighet gällande undervisning på fritidshem, säger Caroline.

Nu har vi pratat specifikt om förstelärartjänsten, men ni söker även andra tjänster till Prästavångsskolan?
– Ja precis. Förutom förstelärare i fritidshem söker vi också en vanlig tjänst som lärare i fritidshem och en biträdande rektor med ledningsuppdrag gentemot förskoleklass och fritidshem. Vi hoppas på gott sök på alla dessa tjänster, avslutar Caroline Borgqvist.

Är du den vi söker?

Är du nyfiken på Prästavångsskolan och vill bli en del av skolsatsningen?

Läs mer om tjänsterna och ansök på www.ostragoinge.se/ledigajobb

Porträttbild av person som står på en skolgård.

Caroline Borgqvist, rektor på Prästavångsskolan F-3.


Hittade du inte vad du sökte?