Östra Göinge kommun beviljas medel för riktade insatser för flerspråkiga Göingebor

Under hösten 2020 genomförde verksamhetsområde Utbildning och arbete tillsammans med Skolverket en kartläggning av utvecklingsbehov kopplade till språkutveckling och flerspråkighet. Dessa behov ska nu mötas upp i projektet Riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barn och elevers lärande, som kommunen beviljas 7,5 miljoner kronor för att genomföra.

I projektet ska flerspråkiga Göingebor inom förskola, introduktionsprogrammen och vuxenutbildningen prioriteras.

– Detta är ett mycket positivt besked som möjliggör en stor satsning på språkutveckling i svenska, redan från förskoleåldern, men även för vuxenstuderande som är i behov av det. Språkkunskaper är en grundförutsättning för att kunna tillgodogöra sig kunskaper i övriga ämnen. Det är precis den här typen av tidiga insatser som vi behöver i Östra Göinge för att på sikt kunna höja resultaten i våra skolor, säger Daniel Jönsson Lyckestam(M), Kommunstyrelsens vice ordförande.

För förskolans del innebär projektet bland annat att varje förskola med hjälp av utvecklingspedagoger ska förstärka språkutvecklingen i undervisningen, med stöd av didaktiker och nätverk i kommunen.

Introduktionsprogrammen kommer fokusera på kompetensutveckling kopplat till coachande ledarskap och språkutvecklandeförhållningssätt för att höja elevernas motivation och delaktigheten i sitt lärande, med stöd av specialpedagog och didaktiker.

Inom vuxenutbildningen ska en skolorganisation som arbetar förebyggande byggas upp – dels genom att utveckla elevhälsan, dels genom kompetensutveckling inom förebyggande elevhälsa och specialpedagogik för medarbetarna, med stöd av specialpedagog och didaktiker.

På central ledningsnivå kommer det ske en förstärkning av utvecklingsorganisationen för att skapa en hållbar och långsiktig struktur.

Språkutveckling inom samtliga skolformer

Det pågår sedan tidigare flera skolutvecklingsinsatser i grundskolan, till exempel genom nya tjänster som didaktiker och förstärkt försteläraruppdrag samt genom forskningsprojektet Vetenskap i skola (VIS).

Målet med projektet Riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barn och elevers lärande är att knyta ihop övriga skolformer med grundskolans arbete för att höja kvalitén i undervisningen för flerspråkiga i samtliga skolformer.

– Genom att stärka språkutvecklingen för det lilla barnen och för våra gymnasie- och vuxenstuderande hoppas vi att detta även ska gynna en högre måluppfyllelse i grundskolan, eftersom de äldre studerande många gånger är eller kommer att bli föräldrar till barn i förskola och grundskola, säger Cecilia Flood, verksamhetsområdeschef Utbildning och arbete.

Projektet påbörjas januari 2021 och pågår till och med juni 2023.


Hittade du inte vad du sökte?