Ekonomiskt stöd för skånska företag som vill satsa utomlands

Det är nu möjligt för skånska småföretag att söka stöd, så kallade checkar, för internationalisering. Upp till 250 000 kronor kan ett företag få för att förbereda och genomföra en satsning på en för företaget ny marknad utanför Sverige.

Checkarna är ett stöd till små företag som vill förbereda för en internationalisering för att nå en ny marknad, eller som redan säljer utomlands och vill bredda marknaden ytterligare. Checken ska användas till att köpa in extern kompetens och/eller projektanställa för att förbereda en internationalisering.

Vem kan söka?

  • Företaget ska ha 2-49 anställda varav minst en person arbetar 100 procent.
  • Om det sökande företaget till 25 procent eller mer ägs av ett eller flera företag får det totala antalet anställda i hela koncernen ej överstiga 250 anställda.
  • Företaget ska ha en omsättning på minst 3 miljoner kronor, genererat av kundintäkter, och högst 10 miljoner Euro.
  • Omsättning och antal anställda gäller enligt senaste årsbokslut, synligt på uc.se eller allabolag.se.
  • Företaget ska ha en god ekonomi och resurser som möjliggör internationalisering
  • Företaget och/eller dess produkter (varor eller tjänster) ska vara etablerat på marknaden.
  • Företaget ska ha en påbörjad internationaliseringsstrategi.
  • Företaget ska bedriva sin huvudsakliga verksamhet i Skåne.
  • Om företaget tidigare fått medel från samma program har man ett ”karensår”, där man först efter ett år från avslutat projekt kan söka nya medel till ett nytt projekt.

Besluten om vilka som får stöd fattas i ett partnerskap bestående av Region Skåne, Almi, Exportkreditnämnden, Business Sweden, Tillväxtverket och Invest in Skåne/Enterprise Europe Network. Satsningen finansieras av Tillväxtverket.

Läs mer här >>

Affärsutvecklingscheckar till små företag inom naturturism

Som skånskt småföretag inom naturturism kan du söka mikrostöd för att utveckla ditt företag. Du kan få upp till 50 000 kronor för att utveckla din verksamhet för en internationell marknad. Stödet riktar sig till dig som driver ett mindre naturturismföretag och som vill attrahera och sälja till nya internationella kunder. Målet för insatsen är att fler företag som arbetar med hållbara naturupplevelser ska utvecklas och bli internationellt konkurrenskraftiga.

Läs mer om mikrostödet här >>


Hittade du inte vad du sökte?