Ta hjälp av konsumentvägledaren

Niclas Sturesson, konsumentvägledare

Niclas Sturesson arbetar som konsumentvägledare i bl.a. Östra Göinge kommun. Han kan bistå med experthjälp och ge råd och stöd över hur du som konsument ska agera vid köp av varor och tjänster.

Vilka är de vanligaste frågorna du får?
Framförallt får jag frågor kring efterköpsproblematiken, d.v.s problem efter köpet. Vad gäller enligt lagstiftning? Hur gör jag en anmälan? Detta kan du få råd och stöd i, samt praxis i ARN (allmänna reklamationsnämnden).

När kan jag som medborgare dra nytta av konsumentvägledningen?
När det går fel med ett köp så kan du få råd med dina rättigheter enligt gällande lagstiftning. Konsumentköplagen är t.ex. tillämplig när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare. Du har bl.a. 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel.

 

 

Finns det några vanliga ”fällor” vi går i?
På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.

Det finns många olika vägar in i en abonnemangsfälla. Det kan till exempel vara ett erbjudande om att delta i en marknadsundersökning och därigenom få köpa en telefon till ett ovanligt lågt pris. Det kan också vara ett provpaket på hälsokost eller bantningspiller, där det verkar som att frakten är det enda du som konsument behöver betala.

Har du några tips på hur man kan tänka eller agera inför ett köp/arbete man vill få utfört?

  • Sätt upp skriftliga avtal med Hantverkaren, använd gärna ”Hanverkarformuläret” som finns att ladda ner på nätet.
  • Ingå aldrig några avtal på telefon, säg nej o lägg på luren.
  • Ska du köpa en bil, ta med en god vän som är bilkunnig om du inte har kunskaperna själv.

 

Kontakt

Niclas Sturesson, konsumentvägledare
044-775 62 44, konsumentvagledning@outlook.com

 

Visste du att…

  • Du har 3 år på dig att reklamera en vara det är fel på.
  • När du reklamerar en vara är det säljaren som avgör hur felet ska rättas till.
  • Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på nätet. Det finns dock undantag, resor omfattas till exempel inte av ångerrätten.
  • Det är frivilligt för en säljare att lämna garanti på en vara.

Läs mer på konsumentverkets hemsida

Allmänna reklamationsnämnden

Som konsument kan du anmäla en tvist med ett företag till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Innan du gör en anmälan, läs noga vad som står på hemsidan ovan för att försäkra dig om att de kan pröva din anmälan.
Viktigt är bl.a. ditt yrkande och din bevisning.


Niclas Sturesson, konsumentvägledare

Hittade du inte vad du sökte?