Undersökningen riktar sig till personer över 65 år som har hemtjänst eller bor på ett särskilt boende, och ger en viktig bild av hur äldre upplever omsorgens kvalitet, trygghet och bemötande. Enkäten skickas hem med post, och kan även besvaras digitalt.
Särskilda boenden: nöjda boende och nöjda anhöriga
På de särskilda boendena får trivseln i de egna lägenheterna höga omdömen – något som gläder både personal och ledning med tanke på de satsningar som gjorts på modernisering.
Både Västanvid och Skogsbrynet har genomgått omfattande renoveringar och nu går även Lindegården igenom samma resa.
– Det märks att miljön uppskattas, både av de boende och deras anhöriga, säger Slavica Vujicic, undersköterska på Skogsbrynet.
Sanna Karas, enhetschef på Skogsbrynet, noterar särskilt resultatet för bemötande:
– I år ligger vi på 96 procent. Ett gott bemötande är något vi verkligen värdesätter och arbetar aktivt med.
Hemtjänsten - fortfarande över snittet i både Skåne och riket
Östra Göinges hemtjänst fortsätter att få mycket goda omdömen. Framför allt sticker trygghet och bemötande ut som områden där kommunen ligger extra högt jämfört med rikssnittet.
– Vi har en väldigt hög nöjdhet överlag, säger Carina Rosenquist, verksamhetsutvecklare. De senaste tre åren har nöjdheten legat stabilt på 93, 92 och 91 procent.
Peter Ujvari, enhetschef för hemtjänsten i Glimåkra och Sibbhult, framhåller att även de redan höga resultaten är viktiga att arbeta vidare med.
– När nöjdheten är 100 procent i vissa frågor gör det hela personalgruppen väldigt stolta. Vi vill förstå vad som fungerar väl och fortsätta på samma framgångsrika sätt.
”Det finns något speciellt här”
Kommunstyrelsens ordförande Patric Åberg (M) är glad över resultaten.
– Det är riktigt kul att vi fortsätter ligga bra till i kundundersökningarna. Extra roligt är att våra stora satsningar på modern äldreomsorg, bland annat moderna boenden, tydligt ger resultat, säger han och fortsätter:
– Det är viktigt att framhålla att det är var och en av medarbetarna som gör ett fantastiskt jobb varje gång de träffar en kund - de gör alla ett otroligt bra jobb!
Medarbetarna lyfter även fram tryggheten som uppstår när personal och kunder känner varandra väl.
– Vi som arbetat här länge möter numera anhöriga från förr som nu blivit våra kunder. Det ger en fin kontinuitet och trygghet, säger Jeanette Andersson, undersköterska i Glimåkra hemtjänst.
Hon beskriver också hur mycket det betyder att lämna en kund med ett leende:
– Det känns bra att lämna en kund som är nöjd – kanske att man får ett skratt eller en tacksamhet. Det gör att man vill göra ett bra jobb varje dag.