Nationellt intresse för Smultronställets språkfrämjande arbete

Under läslovet fick Smultronstället i Knislinge besök av Therese Gybäck, förskollärare från Halmstad, som ville ta del av förskolans pågående språkutveckling genom Skolresan 230. Therese uttryckte nyfikenhet och engagemang kring hur pedagogerna på Smultronstället arbetar med bildstöd, språkmetoder och språkligt tillgängliga miljöer. Hon fick möjlighet att observera hur barnen ges språkliga verktyg genom vardagliga rutiner, lek och samtal – alltid med barnens perspektiv i fokus.

Förskolans språkfrämjande arbete bygger på en helhetssyn där miljön, pedagogiken och barnen samverkar för att skapa goda förutsättningar för varje barns språkutveckling. Genom att dela med sig av sina erfarenheter och metoder bidrar Smultronstället till att inspirera andra verksamheter och stärka kvaliteten inom förskolan – både lokalt och nationellt.

På Smultronstället använder de sig av någon som kallas Praxis som är ett språkträningsmaterial som utvecklades av logopeder vid The Nuffield Centre i London för barn med tal- och artikulationssvårigheter. Det har sedan översatts och anpassats till svenska.

Praxis används för att träna barn i att styra och automatisera de rörelser som krävs för att tala. Träningen sker stegvis och strukturerat. Varje språkljud (fonem) representeras av en tydlig och färgglad bild som visar hur ljudet uttalas, till exempel en orm för /ssss/ och ett spöke för /buuu/.

Praxis används som språkstimulans för alla barn. Det hjälper barn att tidigt förstå och uttala språkljud, vilket i sin tur underlättar läs- och skrivinlärning.

En läshörna på Sultronstället i Knsilinge

En av många läshörnor på Smultronstället

En annan språkmetod som används är Bornholmsmodellen vilket syftar till att stimulera barns språkliga medvetenhet och förbereda dem för läsning genom språklekar. Modellen utförs med material som pedagogisk handledning och bildkort.

Hela förskolan andas språkinlärning med allt från temarum, förskolebibliotek, bokpåsar och stimulerande miljöer.

- Språkinlärning är en sådan naturlig del i förskoleverksamheten eftersom all språkinlärning sker genom lekprocesser, säger Susanne Gybäck, rektor på Smultronstället.

Ett rum med mång aböcker

Förskolebibliotek

En nyrenoverad förskola ger möjlighet till att bygga upp nya språkstimulerande lärmiljöer

Pedagogerna på Smultronstället har aktivt arbetat med att intryckssanera avdelningarna för att minska det visuella bullret och skapa en mer harmonisk och tillgänglig miljö för barnen. Genom att medvetet hålla väggarna relativt fria från visuella intryck, ges barnen möjlighet att fokusera på det som är relevant för deras utveckling. Miljöerna genomsyras istället av praxis, bildstöd och annat språkstimulerande material som är placerat på barnens nivå – både fysiskt och pedagogiskt.

- Vi har väldigt få saker på väggarna för att inte barnen ska uppleva onödiga intryck. Istället fokuserar vi på att hålla allt på barnens nivå, så att de känner att det som finns på förskolan är meningsfullt och relevant för dem, säger Elone Eriksson, förskollärare.

Förskolan har även fått en ny matsal med smarta lösningar och bättre genomtänkta ytor i de övriga rummen, vilket ökar flexibiliteten i verksamheten. I rum utan fönster används soltrummor som för in naturligt ljus och skapar en behaglig atmosfär. Den lugna och strukturerade miljön, i kombination med bildstöd och språkstimulerande material, ger goda förutsättningar för barnens språkutveckling. När miljön är tydlig och anpassad efter barnens behov skapas en trygg grund där språket får möjlighet att växa – i samspel med både pedagoger och barn.

Soltrumma

Soltrumman ger naturligt ljus till de rum utan fönster

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 november 2025