Konsumentrådgivning

Konsumentrådgivningen hjälper dig att utnyttja dina resurser på ett så bra sätt som möjligt.

Konsumentlagarna ska ge ett grundskydd, men för att lagarna ska vara till hjälp måste du veta vad de innebär. Rådgivningen är kostnadsfri och ges via telefon. Konsumentrådgivaren kan hjälpa dig med:

  • råd inför ett köp
  • råd när du är missnöjd med en vara eller ett utfört arbete
  • hjälp med att tyda garantier eller köpeavtal
  • frågor om rättigheter och skyldigheter som konsument
  • diskutera felaktig reklam och marknadsföring
  • råd och hjälp i andra konsumentfrågor

En animerad kortfilm Konsumentverket tagit fram för att visa vad den kommunala konsumentvägledningen kan göra för dig nedan.

https://youtu.be/NE2zceNRuDw

Kontakt

Telefon: 044 – 775 62 44
Telefontid: måndagar och onsdagar kl.12.00 – 14.30
konsumentvagledning@outlook.com eller fyll i formuläret nedan.

  • Accepterade filtyper: jpg, gif, png, pdf, doc, docx.

 

 

Telefonförsäljning

Om du inte vill köpa något när en telefonförsäljare ringer till dig kan det vara enklast och säkrast att genast bara säga nej tack och avsluta samtalet. Vi vet att det många gånger kan vara svårt att avbryta ett telefonsamtal med en angelägen och ivrig försäljare. Vi vet också att många konsumenter har fått problem att komma ur dyra och långa abonnemang som de inte har beställt. Därför brukar Konsumentverket påminna om att man när som helst kan säga nej tack och avsluta samtalet. Om du skulle ha drabbats av denna typ av försäljning eller annan försäljning som du tycker är felaktig kan du anmäla det till Konsumentverket.

Öppet köp, bytesrätt och garanti

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt från säljarna och det finns ingen lag som ger dig rätt att lämna tillbaka eller byta en felfri vara vid köp i butik. Har du däremot köpt en vara över exempelvis telefon eller via internet har du som konsument 14 dagars ångerrätt. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. En garanti får inte vara utformad så att den ger ett sämre skydd än konsumentköplagen.

Kvitto

Spara kvittot lika lång tid som du har rätt att reklamera ett fel vilket normalt är tre år och vid arbeten på fast egendom tio år. Med hjälp av kvittot kan du styrka var och när du köpt varan eller tjänsten. Har köpet gjorts med betalkort kan ett kontoutdrag ersätta kvittot

Smarta tips inför shoppingen

Kom ihåg att be om öppet köp när du handlar
Checklista när du handlar på nätet
Undvik fallgroparna med presentkort och tillgodokvitto
App som hjälper dig att hålla koll på dina rättigheter, på märkningar, tillsatser och extrapriser

 


 

 

Hittade du inte vad du sökte?