E-faktura

Enklare – Klokare – Säkrare! Nu kan du få kommunens räkningar direkt till din internetbank.

Inga pappersfakturor eller långa OCR-nummer

Med e-faktura (elektronisk faktura) skickar kommunen dina räkningar direkt till din internetbank. När du loggar in visas ett meddelande om att du har en e-faktura att godkänna. Öppna fakturan och granska den. Istället för att själv skriva belopp, datum och OCR-nummer klickar du på ”betala-knappen”. Banken bevakar att beloppet betalas på förfallodagen. Tjänsten kostar ingenting.

Hur kommer man igång?

Den enda som krävs är att du är kund i en internetbank och har betalservice.
• Anmäl dig till e-faktura genom din internetbank
• Leta upp Östra Göinge kommun bland fakturautställarna och anmäl dig, Det kan ta några dagar innan du är registrerad som e-fakturakund.
• Kommunen ansvarar för att din e-faktura skickas till banken. Dina e-fakturor sparas i 18 månader i din internetbank. Du kan också spara fakturan på din dator eller skriva ut den.

 

Vanliga frågor och svar

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

När får jag e-faktura?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld som e-fakturakund får du inte längre någon pappersfaktura från Östra Göinge kommun.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in och ska betalas.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Mer information om autogiro >>

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura, skickar Östra Göinge kommun påminnelse/inkassokrav på papper.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Östra Göinge kommun.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du referensen som finns på fakturan.

Läs mer om e-faktura på http://www.e-faktura.com/


 

 

Hittade du inte vad du sökte?