Ansökningsprocessen
Så söker du jobb i kommunen
Du kan söka kommunens lediga tjänster här på vår webb eller via Arbetsförmedlingen eller Offentliga jobb. Då kommer din ansökan direkt in i vårt rekryteringssystem Visma Recruit. På så sätt säkerställer vi att dina personuppgifter hanteras korrekt, att vi får in den information vi behöver ifrån dig och att din ansökan behandlas på samma sätt som alla andras.
Tyvärr tar vi inte emot ansökningar via mejl eller på några andra sätt än de sätt som beskrivs i stycket ovan.
Efter att du skickat in en ansökan
- När sista ansökningsdag har passerat går rekryterande chef igenom samtliga inkomna ansökningar och bedömer dem utifrån de kvalifikationer och krav på kompetens som arbetet och verksamheten kräver.
- Cirka 1-3 veckor efter sista ansökningsdatum kontaktar vi dig. Om du inte går vidare i ansökningsprocessen får du besked via mejl. Om vi vill kalla dig till intervju ringer vi istället upp dig. Ibland kan du också, via mejl, bli ombedd att komplettera din ansökan med viss information eller vissa handlingar.
- Efter en eventuell intervju dröjer det i regel någon vecka innan rekryterande chef återkopplar till dig. I vissa fall kan du bli kallad till ytterligare en intervju. Det beror lite på vilken tjänst du har sökt. Vid en andra intervju är det vanligt att även en kollega ifrån arbetslaget eller en högre chef sitter med för att hen också ska få möjlighet att ställa frågor till dig.
- Söker du en chefstjänst eller en annan strategiskt viktig tjänst kommer vi att göra en kompetensprofil på dig. Denna görs digitalt (vi använder testverktyget Garuda) och genomförs i så fall efter en första intervju. Personlig återkoppling på ca 1 timme görs efter genomförd kompetensprofil.
- Sista steget i rekryteringsprocessen är att erbjuda rätt kandidat jobbet. Om det blir du så är det alltså dags att komma överens om lön, startdatum och skriva avtal. Sen återstår det bara för oss att välkomna dig till vårt härliga gäng och glädjas åt att vi fick just dig!
Kontakta HR-avdelningen
Om du har frågor om en aktuell tjänst ska du kontakta den eller de kontaktpersoner som är angivna i platsannonsen.
Om du har frågor om hur kommunen arbetar med rekrytering generellt sett är du välkommen att kontakta HR-avdelningen.
hr@ostragoinge.se
044-775 60 00