Trygghetslarm

Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer.

Trygghetslarm är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga.

Efter bedömning av biståndshandläggare kan Du få ett trygghetslarm installerat i Ditt hem.
Via larmet kan Du vid alla tider på dygnet kontakta larmcentralen som ser till att Du får hjälp.

Du är välkommen att kontakta din biståndshandläggare för att få veta mer om trygghetslarm.

Kontakta biståndshandläggaren i ditt område

För mer information, klicka på de gröna rubrikerna nedan.

Hur fungerar trygghetslarmet

Larmet är personligt och du ska alltid bära det med Dig.
Du får en larmknapp som du ska bära runt halsen eller runt handleden.
När du trycker på larmknappen går en signal till Trygghetsjouren i Malmö.
Du blir då kontaktad av larmcentralen och har möjlighet att prata med dem via dosan.
Larmcentralen förmedlar sedan ditt behov av hjälp till hemtjänstpersonalen i det område där du bor, eller till nattpatrullen. Hjälp kommer till dig inom ca 30 minuter efter att du har larmat.

Mer information om trygghetslarm finner du här.

Avgift

Avgiften för trygghetslarm består av en fast månadskostnad.
Läs mer information om avgifter för trygghetslarm.

Om du har låga inkomster kan du få din avgift reducerad.
För beräkning av reducering behöver uppgifter om ekonomi lämnas till kommunen.
Du får sedan ett beslut om din avgift. Beslutet kan överklagas.

Om du har frågor om avgifter kan du även kontakta avgiftshandläggare per e-post eller per telefon 044-775 66 00.

Ansöka om trygghetslarm

Du själv eller din företrädare ansöker om trygghetslarm hos biståndshandläggaren.
Handläggaren utreder och beslutar om du har rätt till trygghetslarm.
Du får ett skriftligt beslut på din ansökan.

Får du avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet. Läs mer om hur du överklagar.


Hittade du inte vad du sökte?